środa, 16 kwietnia 2014

Przepyszny chleb cd.

Tak jak obiecałam wracam z moim gotowym 5-dniowym zakwasem żytnim i tym samym z przepisem i wykonaniem :)

Po 5 dniach zakwas powinien posiadać liczne bąbelki i jego zapach jest jeszcze bardziej kwaskowaty i octowy.
Aby użyć zakwas do następnego chleba, należy odłożyć ok. 3 łyżek do nowego szklanego naczynia. Jeśli nie planujecie robić na drugi dzień kolejnego, należy zamknąć słoik zakrętką i włożyć do lodówki. W ten sposób usypiamy nasz zakwas :). Jeśli planujemy wyrabianie drugiego chleba, należy dodać 100 g mąki i 100 ml letniej wody i odłożyć w ciepłe miejsce pod przykryciem ściereczki. Na drugi dzień jest gotowy.
Ja odłożyłam do lodówki, ponieważ mam zamiar kolejny chlebek upiec w piątek. Jutro wyciągnę go z lodówki, dodać 100 g mąki i 100 ml wody i poczekam do piątku :)

A teraz przystąpmy do przepisu na chleb żytnio-pszenny. Ja do wyrobienia ciasta używam Thermomixa, ale ręczne wyrabianie jak najbardziej wchodzi w grę :)

Przygotuj składniki :

340 g zakwasu żytniego
200 g mąki żytniej ( ja użyłam mąki żytniej razowej 2000 )
230 mąki pszennej
240 ml letniej wody
15 g soli
50 g oleju roślinnego

Dodatki :

nasiona dyni
nasiona słonecznika

wg uznania. Ja dodałam po ok. 2 garście



Wykonanie :

Do naczynia włóż wszystkie składniki wg kolejności. Wyrabiaj wszystko ok 5 min./ Zablokowany /Interwał

Gotowe ciasto chlebowe odstaw na ok. 20 min. Po tym czasie znowu wyrabiaj, ale tym razem ok. 3 min. Zablokowany /Interwał

Ciasto włóż  do wcześniej przygotowanej foremki. Ja smaruję margaryną lub masłem i wykładam papierem. Aby ciasto równomiernie rozsmarować należy mieć mokre ręce i najlepiej namaczaną w trakcie silikonową łyżkę.



Tak przygotowane ciasto odstaw na 2,5 h. W tym czasie, ciasto powinno wyrosnąć. Natnij chleb - to uchroni go przed popękaniem. Następnie spryskaj wodą. Ja użyłam do tego spryskiwacza do kwiatków :)




Ciasto włóż do piekarnika, który najpierw rozgrzewamy do temp. 230 stopni na 10 min. Następnie obniż temperaturę do 200 stopni. Piecz kolejne 10 min. Obniż do 180 i tak piecz ok. 40 min. Ja w trakcie spryskuję ścianki piekarnika i chlebek wodą. Skórka chleba jest wtedy chrupiąca a sam chleb pulchny :) Chleb powinien jeszcze bardziej wyrosnąć. Ja przypatrywałam się z ciekawością przez szybkę piekarnika jak mój chlebek stopniowo rośnie :)




Gotowy chleb pozostaw do ostygnięcia, ale pewnie tak jak ja, nie powstrzymasz się od spróbowania jeszcze gorącej kromeczki :) Mniam!!!

Tak prezentuje się mój pierwszy chleb z żytniego zakwasu :





Jestem z siebie mega dumna, a przepyszny chleb to wspaniała nagroda!

Polecam!!!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz